Wednesday, May 5, 2010

Kesesakan Yang Merimaskan


  1. Rakyat semakin bertambah, maka bertambahlah bilangan kenderaan di jalan raya.Lebih-lebih lagi apabila" salesman "Perodua , Proton dan lain-lain setiap hari mencari pelanggan untuk mencari makan.
  2. Keadaan menjadi semakin sesak dengan pertambahan traffic lite di sepanjang perjalanan, ekoran pertambahan taman-taman perumahan. Keadaan diburukkan lagi dengan lokasi bangunan pencakar langit yang rapat di kawasan bandar. Cuba anda bayangkan, sebuah bangunan pencakar langit menempat berpuluh atau beratus pejabat/premis yang terdapat beratus atau beribu pekerja dan klien yang sudah tentunya menggunakan kenderaan sendiri.
  3. Kesesakan mungkin akan jadi lebih parah dalam masa sepuluh tahun mendatang andai kata tiada langkah diambil dari sekarang. Anda mempunyai jawapan sendiri, adakah langkah yang telah diambil atau yang sedang diambil kini berkesan atau tidak.
  4. Asyik-asyik yang kita dengar, kongsi kereta dan galakkan orang gunakan pengangkutan awam, tetapi adakah ianya berkesan atau mendapat sambutan? Apakah orang yang mencadangkan langkah berkongsi kenderaan itu juga berkongsi kereta dan adakah dia tahu masalah yang timbul dalam berkongsi kereta? Adakah pak-pak menteri turut berkongsi kereta ke pejabat, atau wakil-wakil rakyat berkongsi kereta sepenuhnya? Saya rasa mereka hanya berkongsi dengan pemandu ataupun bodyguard masing-masing.
  5. Apakah pak-pak menteri sering guna pengangkutan awam? Oh mungkin ada orang kata, mereka itu menteri, mana sama dengan rakyat biasa. Tapi tujuannya ialah supaya mereka itu benar-benar faham tentang masalah rakyat sama ada berkongsi kereta atau menggunakan pengangkutan awam.
  6. Untuk menangani masalah kesesakan sebenarnya bukan hanya melaun-laungkan kempen kongsi kereta atau naik bas mahupun LRT, tetapi perlukan perancangan menyeluruh. Pihak berkuasa sepatutnya berupaya menetukan arah laluan trafik pengguna jalan raya. Jangan terlalu fokuskan hanya pada kawasan tertentu untuk orang ramai berurusan, sama ada urusan kerajaan, perniagaan, bershopping dan pelbagai termasuk peluan-peluang pekerjaan. Maksudnya di sini jangan hanya tumpukan pembangunan padsa kawasan tertentu sahaja.
  7. Sesuatu kawasan akan menjadi tumpuan sekiranya terdapat peluang mencari rezeki. Contohnya Lembah Kelang menjadi tumpuan kerana terdapat pelbagai peluang di sana. Saban tahun beribu-ribu tenaga kerja dari seluruh pelusuk Malaysia mahupun dari negara asing yang berhijrah ke sana. Oleh yang demikian, sudah tentulah ianya turut mengundang kepada pertambahan kenderaan dan kesesakan pun menjadi parah.
  8. Sewajarnya seimbangkan lokasi yang menjadi tumpuan orang ramai, Malaysia bukan lah ketandusan tanah. Sedangkan Singapura yang jauh lebih kecil daripada Malaysia mampu mengawal kesesakan jalan raya, mengapa Malaysia yang berpuluh-puluh kali ganda luasnya tidak boleh. Alihkan tumpuan orang ramai ke kawasan yang kepadatannya rendah dengan membangun kawasan itu, seperti mana kawasan Lembah Kelang dimajukan dengan penyediaan peluan pekerjaan merupakan faktor penarik yang paling penting. Tetapi kalu setakat gaji tidak seberapa atau hanya peluang menjadi buruh estet, bukan saja anak saudara Pak Menteri yang tak mahu kerja, malah anak buruh estet sendiri pun tak mahu.
  9. Kalau nak menggalakkan rakyat menggunakan pengangkutan awam, pastikan ianya efisien, hentiannya biarlah strategik bagi sistem monorel atau LRT, dan jangan lah hanya wujudkan LRT di Lembah Kelang sahaja, Wujudkan juga di semua bandar utama.
  10. Namun, kita masih tidak melihat langkah sedemikian dimulakan, hanya pembukaan PUTRAJAYA sahaja, dan itu pun khusus untuk pak-pak menteri bersama staf-stafnya. Selain daripada kesesakan jalan raya, kadar kemalangan turut meningkat saban tahun.

No comments:

Post a Comment