Tuesday, December 27, 2011

FAHAMAN KAUM MUDA YANG TERBUKTI GAGAL

  1. Ketika belajar sejarah semasa sekolah menengah maupun di universiti, kita disajikan dengan topik kemunculan kaum muda di Tanah Melayu yang terpengaruh dengan reformis atau gerakan Islah di timur tengah.
  2. Nama-nama seperti Sheikh Tahir Jalaludin dan Syed Sheikh al-Hadi digambar sebagai pencetus nasionalisme di Tanah Melayu atau dalam bahasa yang mudah difahami sebagai wira atau hero.
  3. Realitinya, kemunculan golongan ini bukan saja di Tanah Melayu, namun hampir di seluruh dunia Islam termasuklah di jazirah Arab yang dipelopori oleh Muhammad bin Abdul Wahab yang mana penganut fahaman kaum muda di sana dikenali sebagai puak wahabbi.
  4. Jika direnung dengan mata hati, wujud elemen yang tidak kena dengan kewujudan fahaman kaum muda ini. Ianya ibarat dirancang dengan penuh ketelitian menjelang kejatuhan Khalifah Osmaniah atau Ottoman Empire yakni kerajaan sistem khilafah terakhir umat Islam yang berpusat di Istanbul, Turki, malah di Turki sendiri wujudnya kaum muda yang dikenali sebagai The Young Turks, pimpinan Mustafa Kemal atau dikenali sebagai Kemal Attaturk.
  5. Fakta yang dikemukakan dalam buku teks sejarah menggambarkan fahaman yang dibawa oleh kaum muda ini cukup realistik dan positif, yakni pemurnian semula ajaran Islam dengan membuang segala amalan khurafat dan bida'ah dalam beribadat yang kononnya sebagai punca kelemahan umat Islam.
  6. Namun, hakikatnya fakta tersebut disusun oleh pihak penjajah barat yang menguasai dunia pada masa itu dan juga pada masa kini. Hakikatnya juga, kelemahan umat Islam pada masa itu adalah kerana umatm makin jauh dari landasan asal akibat leka dengan kejayaan lampau dan kemewahan rezeki yangf dikurniakan Allah SWT. Sebagai contoh pentadbiran Khalifah Osmaniah yang sejak zaman Sultan Muhammad alFateh begitu teguh dengan amalan Islam telah leka dengan kemewahan duniawi yang membawa kepada kejatuhan ekonomi, dan diselubungi dengan amalan rasuah, sehingga ia digelar sebagai The Sick Man of Europe.
  7. Punca sebenar kelemahan ialah semakin jauh dari amalan tradisi Islam, bukannya masalah yang kaum muda dakwa sebagai bida'ah atau khurafat. Tidak dinafikan terdapat segelintir umat Islam yang agak keterlaluan dan menyimpang seperti memuja kubur para wali secara berlebihan yang membawa kepada syirik, namun apabila kaum muda menuduh sebahagian besar amalan tradisi umat Islam sebagai bida'ah dan khurafat adalah salah sama sekali.
  8. Kaum muda ini terbahagi kepada dua jenis iaitu satu yang agak agresif menentang amalan tradisi golongan sunah wal jamaah yakni mereka yang mendokong fahaman Muhamad bin Abd Wahab dan satu lagi golongan yang agak liberal dalam melawan fahaman tradisi yang mereka gelar sebagai kaum tua. Namun matlamat kedua-duanya adalah sama yakni hasrat untuk menghalang umat Islam mengabdikan diri sepenuhnya kepada Allah SWT.
  9. Setelah sekian lama umat Islam berpegang kepada amalan sunah wal jamaah yang terdiri daripada empat mazhab yang menghormati antara satu sama lain dan telah melewati beberapa dinasti khilafah bersilih ganti yang turut menyumbang kepada tamadun dunia, seperti Khalifah Rashidin,Umaiyah, Abbasiyah, Seljuk, Ayubbiah dan akhir sekali Osmaniah, tiba-tiba muncul segolongan manusia yang dikenali sebagai Kaum Muda yang merupakan perancangan teliti pihaki barat untuk memesongkan akidah umat Islam, selaras dengan pandangan salah seorang Raja England yakni King Richard The Lion Heart yang pernah menyatakan yang umat Islam hanya boleh ditundukkan apabila akidah sebenarnya dipesongkan.
  10. Langkah pertama mereka ialah melekakan Sultan dalam kerajaan Khilafah Osmaniah dengan kemewahan duniawi termasuk wanita yang akhirnya membawa kepada hampir muflis dan terpaksa meminjam wang dari bank-bank riba Eropah. Untuk memastikan umat Islam benar-benar terpesong, disebarkan fahaman nasionalisme kepada wilayah-wilayah Arab di samping melahirkan golongan ulamak sebagai mana fahaman Kaum Muda untuk menghalang umat Islam dari kembali kepada ajaran Islam yang sebenar.
  11. Kaum Muda sejak dahulu lagi menyata proses penyucian hati dalam ilmu tasawuf yakni amalan tarekat sebagai bidaah dan sesat, sedangkan ilmu tasawuf lah antara cabang ilmu yang dapat melahirkan umat berkualiti dan beramanah. Kaum Muda menolak ibadat rohaniah secara berlebihan, sedangkan kaedah itulah yang telah melonjakkan ketamadunan Islam. Pendek kata Kaum Muda cuba menghalang menusia mengabdikan diri kepada Allah SWT, dan sewajarnya golongan sebegini dibunuh kerana menghalang penyerahan diri kepada Allah.
  12. Kaum Muda telah membawa kepada kejahilan umat Islam apabila menghadkan ibadat kepada Allah kerana kononnya menyebabkan umat Islam mundur. Umat Islam disaran meniru cara orang kafir berfikir dan bekerja. Kaum Muda telah membawa budaya sekular ke atas Muslim.
  13. Fahaman tersebut telah berjaya, sebagai contoh cuba kita renung kembali budaya umat Islam di tahun-tahun 1950-an, 1960-an dan 1970-an. Umat Islam kelihatan begitu jauh dari identiti Muslim, amat sedikit wanita Muslim yang menutup aurat, meminum arak menjadi perkara biasa pada masa itu. Umat Islam seolah-olah menjadi kurang mengenali agama sedangkan orang Melayu menerima Islam sejak 500 tahun yang lalu. Begitu juga dengan bangsa Arab, terlalu jauh dari ajaran Nabi Muhammad, apabila kembali mengamalkan assabiyah atau bahasa modennya nasionalisme, sehingga kota suci Baitulmaqdis atau Jerusalem terlepas ke tangan Yahudi Zionis.
  14. Sesungguhnya, amalan tradisi sufi umat Islam sejak zaman dahulu telah menjadikan Islam kuasa terkuat di dunia, namun amalan tersebut telah dikafirkan oleh golongan kaum wahabbi dan kaum muda yang lain. Ia dituduh sebagai bida'ah dan sesat. Amat hairan sekali apabila amalan para wali dituduh sesat tanpa dalil yang jelas.
  15. Namun sejak kemunculan Kaum Muda termasuk puak Wahabbi yang terang-terangan dibiayai oleh Britain untuk melemahkan Khilafah Othmaniah, apakah umat Islam kembali menjadi kuat ? Jawapannya tentulah TIDAK walau Allah mengurniakan rezeki yang murah kepada mereka, namun mereka menjadi kufur dengan kekayaan yang Allah kurniakan pada mereka.

2 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Mereka telah menguasai Perlis dan berusha sedikit demi sedikit di Kelantan yg mana MB nya adalah dikhabarkan sebagai pengikut Kaum Muda hasil didikkan bapanya yg berfahaman Kaum Muda yg juga pengikut Mufti ke 3 Kelantan yg terang terangan menfatwakan mengikut selera Kaum Muda, tetapi mendapat tentangan Kaum Tua.Tapi kesan nya masih ada, seperti tidak memegang tongkat semasa khutbah, tiada talkin dan tiada sambutan Maulid.MB masih terus mengeluarkan kenyataan pelik, seperti tupai boleh di makan.

    ReplyDelete